آرشیو شهریور ماه 1400

اتاق فرار دژاوو

اسكيپ روم، بازي چند هزار ساله!

۴ بازديد
اسكيپ روم

اتاق فرار يا اسكيپ روم يكي از سرگرمي هاي نسبتاً جديد در كشور ما است. اما مفهوم اتاق فرار چيز جديدي نيست. اين بازي هيجان انگيز بيش از يك دهه است كه در برخي از كشورهاي شرق آسيا وجود دارد و حتي قبل از محبوبيت آن، ريشه در تاريخ بسيار دور دارد. بياييد نگاهي به تاريخچه اسكايپ روم بيندازيم.

بازي ۵۰۰۰ ساله اسكيپ روم

براي درك اينكه اتاق هاي فرار از كجا آمده‌اند، بايد مسيري طولاني را به عقب برگرديم. زيرا حل معما براي سرگرمي چيز جديدي نيستند. يكي از اتفاقاتي كه قرار است به ما در رمز و راز تاريخ اتاق فرار كمك كند، كشف يك مجموعه سنگ در تركيه است.

اين بازي مجموعه اي از ۴۹ قطعه سنگ است كه بسيار استادانه و با جزئيات نقاشي شده اند. سنگ هايي كه به رنگ هاي سبز، قرمز، آبي و سياه يافت مي شوند، در سردابي تاريك ۵۰۰۰ ساله در جنوب شرقي تركيه پيدا شده اند. بازي دوز نمونه ديگري از بازي‌هايي است كه از طريق آن فرد مي تواند هوش خود را هنگام تفريح ​​آزمايش كند. تخته هاي بازي ۳۰۰۰ ساله بازي ابتدا براي كاشي هاي پشت بوم خانه اي در مصر كشف شد.

اسكيپ رومبازي اتاق فرار

تاريخچه اسكيپ روم در اساطير يونان

هزارتوي براي به دام انداختن مينياتورها (جانوران با سر گاو و بدن انسان) و ارواح شيطاني ساخته شد. فرمانروا و محافظ شهر آتن، تيسوس، وظيفه داشت كه وارد اين مسير هزارتوي شود، مينياتور را بكشد و موفق شود از هزارتوي خارج شود تا به واقعيت بازگردد.

اسطوره ها در واقع كهن الگوهايي هستند كه در اينجا به تمايل انسان براي يافتن پاسخ، از بين بردن ترس و غيره اشاره مي كنند و با انجام موفقيت آميز اين مأموريت ها، به واقعيت باز مي گردند و زندگي خود و مردم را غني مي كنند. اين پيچ و خم ها يا ماز در ساير نقاط جهان مانند مصر، ايتاليا، روسيه، انگلستان و در بين سرخپوستان رايج است و هر ساله در يونان مراسمي براي خروج از آنها برگزار مي شود و مردم آنها را جشن مي گيرند.

بازي ماز 

چند قدم جلوتر به اروپاي قرون وسطايي مي رسيم. جايي كه خانواده هاي سلطنتي هزارتو هاي پر پيچ و خم (ماز) مي ساختند. اين پيچ و خم ها به عنوان راهي براي آزمايش عقل و توانايي فرار آنها مورد استفاده قرار گرفت. لويي چهاردهم، كه از ۱۶۴۳ تا ۱۷۱۵ بر فرانسه فرمانروايي كرد، يكي از مشهور ترين نمونه هاي پادشاهي است كه علاقه زيادي به ايجاد هزارتوي براي سرگرمي داشت. از آنجا كه ساخت اين بازي هزينه زيادي داشت، فقط براي اشراف و پادشاهان بود.

اسكيپ رومبازي ماز (هزارتوي)

معماها و اتاق فرار

نقش اختراع پازل را نمي توان در تاريخ اسكايپ روم ناديده گرفت. اولين پازل هنگامي كشف شد كه مردم در سراسر جهان شروع به قايقراني كردند. جان اسپيلزبري، نقشه بردار و حكاك مشهور، مجموعه اي از پازل هاي چوبي را در سال ۱۷۶۷ ايجاد كرد كه با گذشت زمان به ابزاري جالب براي سرگرمي و آموزش تبديل شد.

در اوايل دهه ۱۹۰۰، صنعت اره برقي توسعه يافت. پازل هايي كه با برش چوب توليد شد بسيار دقيق و گران بود. براي اين بازي هاي پازلي، آن روزهاي اوليه براي ثروتمندان بود. اما با ظهور صنعت نجاري، در سال ۱۹۰۸ شما مي توانستيد يك پازل چوبي را تنها با ۵ دلار خريداري كنيد.

نسخه ديجيتالي

با گذشت زمان، بازي هاي معمايي به سرعت گسترش يافت. پيشرفت علم و فناوري باعث افزايش بازي ها شد. دهه ۱۹۵۰، فناوري ها وارد زندگي روزمره انسان ها شدند و به دنبال اين موضوع، مردم شروع به بازي با اين سبك كردند.

به عنوان مثال، در سال 1952، استاد انگليسي AS داگلاس، به عنوان بخشي از پايان نامه دكتري خود در دانشگاه كمبريج ، tic-tac-toe را با استفاده از يك كامپيوتر بزرگ EDSAC (يكي از اولين رايانه ها) بازسازي كرد.

اولين بازي واقعي اسكيپ روم

اولين بازي اتاق فراري در دنياي واقعي توسط تاكائو كاتو در سال ۲۰۰۷ طراحي و اجرا شد. محبوبيت بازي هاي فرار از اتاق و همچنين علاقه خود او براي تركيب كردن، او را واداشت تا مفهوم جديدي را امتحان كند. كاتو سعي كرد ماجراجويي مورد علاقه خود را انجام دهد و سرانجام افراد ديگري را براي شركت در آن دعوت كرد، اما موفق شد.

بازيكنان ابتدا اسكيپ روم را بصورت حضوري در باشگاه ها بازي مي كردند و هيچ مكان دائمي براي بازي در دسترس نبود. اما طي چند سال آينده، شركت ها به فكر مكان هاي دائمي اين بازي ها افتادند. بنابراين فضاهاي بازي اختصاصي را براي بازي ايجاد كردند. اتاق فرار سرانجام در سال ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ وارد ايالات متحده شد. در حال حاضر بسياري از شركت هاي بازي سازي وجود دارند كه شعبه هاي زيادي در شهرهاي مختلف ايجاد كرده اند.

اسكيپ رومحل معماها در بازي اتاق فرار

مدل جديدي از سرگرمي

از اواسط تا اواخر سال ۲۰۱۴، صنعت بازي فرار يك انفجار غير منتظره را تجربه كرد. شور و شوق طرفداران و بازيكنان كاملاً غيرمنتظره بود و افراد بيشتري به اين اجتماع بزرگ اضافه شدند. در حال حاضر بازيكنان و جويندگان هيجان مي توانند اين بازي هاي هيجان انگيز را با دوستان خود در سراسر جهان امتحان كنند.

جالب است بدانيد كه يكي از عوامل موثر در محبوبيت اين بازي نه تنها سرگرم كننده بودن آن است، بلكه باعث مي شود آن را به صورت تجربي و در لحظات شخصي خود بچشيد. روزهاي نشستن و تماشاي بازي ها گذشته است و اين روزها همه به دنبال مشاركت و تعامل در بازي ها هستند. اين را مي توانيد به وضوح در بازي هاي واقعيت مجازي، جشنواره هاي موسيقي و حتي رويدادهاي كميك مشاهده كنيد.

گويي بازي اسكيپ روم براي اين نسل ساخته شده است، نسلي كه تشنه تجربه رويدادهاي جديد است. به جاي تماشاي بازي، شما شخصيتي در بازي هستيد كه در نهايت قهرمان بازي مي شويد. مي توانيد از زندان فرار كنيد، گنجينه هاي قديمي را بيابيد، گروگانها را آزاد كنيد و اسرار پنهان را فاش كنيد.

اتاق فرار در ايران

اگرچه مي‌توان از سال 2016 تاريخچه بازي فرار به ايران را در نظر گرفت، اما قبل از آن مسابقات تلويزيوني مانند راز سيب به ميزباني فرهاد جم و مهسا مهجور در سال 1995 در شبكه 3 سيما برگزار شد. همچنين به عنوان نمونه اي از بازي هاي پازل در تاريخ بازي ها پخش شد. از سال 2016 كه بازي اتاق فرار (Skip Room) به عنوان يك بازي با مخاطب عمومي ايجاد شد ، تا سال 1397 بسياري از اتاق هاي فرار در ايران راه اندازي شدند و نوآوري هاي زيادي در اين بازي ايجاد شد. از جمله ژانرهايي كه در اين اتاق‌ها يافت مي‌شود ژانرهاي رمز و راز، كارآگاهي، ماجراجويي، نجات، وحشت، جنايت، خيالي، تاريخي، سياسي، داستاني، كارآگاه و فرار از زندان است